|
|
Kto jest na zdjęciu, kiedy i w jakim miejscu zostało ono
wykonane?
Po spotkaniu promującym
książkę „Kronika Zakładów Papieru i Celulozy w Koźlu-Port – 1982 – 1920”
autorstwa lekarza Herberta Probe (zamieszkały obecnie w RFN) i
wcześniejszym spotkaniu promującym książkę „Ekonomiczny rozwój miasta Koźla
po zakończeniu okresu Twierdzy 1873 – 1945” autorstwa Josefa Gröger
(także zamieszkały w RFN). Obaj Panowie związani są korzeniami z ziemią
kozielską.
Przeglądając stare
fotografie zawarte w wymienionych książkach spotkałem się z różnymi
zdjęciami mostu kolejowego na Odrze.
Na jednym z nich datowanym
na 1904 rok wyglądał on następująco: |
|
|
Zdjęcie to pochodzi z książki Pana Herberta Probe.
W zbiorach Pana Dr Alfonsa Rataja znajduje się zdjęcie z roku 1921 na
którym widać przęsło mostu wysadzone przez powstańców śląskich |
|
|
W okolicznościowym dodatku do NTO zostało zamieszczone
zdjęcie z roku 1925 |
|
|
Na zdjęciu tym widoczne jest niekompletne przęsło,
najprawdopodobniej prowadzono wtedy wymianę kratownicy na oglądaną
współcześnie.
Na innym zdjęciu znajdującym się w tej samej książce a datowanym na 1935
rok, most ten wygląda już zupełnie inaczej (to znaczy jak obecnie): |
i ten sam most widoczny od strony Zakładów Młynarskich (kiedyś znajdowały
się przy ulicy Łukasiewicza)
Zdjęcie z kolekcji Thomasa GLÄZERA |
|
Po zapoznaniu się z
zawartością wyżej wspomnianych książek postanowiłem rozwiązać temat zmiany
kształtu przęseł mostu kolejowego. Z opowiadań ludzi mieszkających w okolicy
mostu wynika, że był on dwukrotnie wysadzany (ponoć mało skutecznie).
Pierwszy raz przez powstańców w czasie III Powstania Śląskiego w roku 1921,
drugi raz przez Niemców u końca II Wojny Światowej. Kiedy natomiast most
został przebudowany do tej pory nikt nie był w stanie mi powiedzieć.
Rozpocząłem przeglądanie
materiałów zgromadzonych w trakcie przygotowywania Jubileuszowego Zwiastuna
Kłodnickiego – wydanie z okazji 700 lecia Kłodnicy.
Natrafiłem w nich na szereg
świadectw i innych dokumentów wystawionych na nazwisko Wanglorz i na
załączoną poniżej fotografię. |
|
|
Fotografia ta na odwrocie
nosiła datę 28 sierpnia 1932 (stempel zakładu fotograficznego).
Jeden z Panów na zdjęciu
jest niezwykle podobny do mego kolegi ze szkoły podstawowej – Janka
Wanglorza. Pan ze zdjęcia jest zapewne synem Pana Franciszka Wanglorza, po
którym zostało szereg ciekawych dokumentów w mych zbiorach.
Najbardziej jednak zdziwiły
mnie pewne fragmenty zdjęcia, a mianowicie widoczna konstrukcja mostu
kolejowego oraz piaszczysta plaża na brzegu Odry (od strony Rogów).
Za grupą ludzi widoczną na zdjęciu można rozpoznać dawne budowle Fabryki
Papieru i Celulozy. Myślę, że to zdjęcie ma niezwykłą wartość dokumentalną i
cieszę się, że mogę Wam je udostępnić.
A tak wygląda ten most w dniu dzisiejszym. |
(zdjęcie autora)
Zdjęcie z dnia 18 kwietnia 2006
Po prawej stronie na słupie widoczna jest tablica określająca czas zmiany
konstrukcji mostu.
Oto ona.
|
Joachim Filusz
Artykuł został zamieszczony w Gazecie Lokalnej z błędnym opisem zdjęć
(Gazeta Lokalna - 8 luty 2006 6/(344)) |