| 
    
     | 
  
  
    |   | 
    
     
    Kto jest na zdjęciu, kiedy i w jakim miejscu zostało ono 
    wykonane? 
  
    Po spotkaniu promującym 
    książkę „Kronika Zakładów Papieru i Celulozy w Koźlu-Port – 1982 – 1920” 
    autorstwa lekarza Herberta Probe (zamieszkały obecnie w RFN) i 
    wcześniejszym spotkaniu promującym książkę „Ekonomiczny rozwój miasta Koźla 
    po zakończeniu okresu Twierdzy 1873 – 1945” autorstwa Josefa Gröger 
    (także zamieszkały w RFN). Obaj Panowie związani są korzeniami z ziemią 
    kozielską. 
    Przeglądając stare 
    fotografie zawarte w wymienionych książkach spotkałem się z różnymi 
    zdjęciami mostu kolejowego na Odrze. 
  
    Na jednym z nich datowanym 
    na 1904 rok wyglądał on następująco:  | 
  
  
    | 
     
       | 
  
  
    |   | 
    Zdjęcie to pochodzi z książki Pana Herberta Probe. 
     W zbiorach Pana Dr Alfonsa Rataja znajduje się zdjęcie z roku 1921 na 
    którym widać przęsło mostu wysadzone przez powstańców śląskich  | 
  
  
    | 
     
       | 
  
  
    |   | 
    W okolicznościowym dodatku do NTO zostało zamieszczone 
    zdjęcie z roku 1925 | 
  
  
    | 
     
       | 
  
  
    |   | 
    Na zdjęciu tym widoczne jest niekompletne przęsło, 
    najprawdopodobniej prowadzono wtedy wymianę kratownicy na oglądaną 
    współcześnie.  
     
    Na innym zdjęciu znajdującym się w tej samej książce a datowanym na 1935 
    rok, most ten wygląda już zupełnie inaczej (to znaczy jak obecnie): | 
  
  
    
      
    i ten sam most widoczny od strony Zakładów Młynarskich (kiedyś znajdowały 
    się przy ulicy Łukasiewicza) 
      
    Zdjęcie z kolekcji Thomasa GLÄZERA | 
  
  
    |   | 
    
     Po zapoznaniu się z 
    zawartością wyżej wspomnianych książek postanowiłem rozwiązać temat zmiany 
    kształtu przęseł mostu kolejowego. Z opowiadań ludzi mieszkających w okolicy 
    mostu wynika, że był on dwukrotnie wysadzany (ponoć mało skutecznie). 
    Pierwszy raz przez powstańców w czasie III Powstania Śląskiego w roku 1921, 
    drugi raz przez Niemców u końca II Wojny Światowej. Kiedy natomiast most 
    został przebudowany do tej pory nikt nie był w stanie mi powiedzieć. 
    Rozpocząłem przeglądanie 
    materiałów zgromadzonych w trakcie przygotowywania Jubileuszowego Zwiastuna 
    Kłodnickiego – wydanie z okazji 700 lecia Kłodnicy. 
    Natrafiłem w nich na szereg 
    świadectw i innych dokumentów wystawionych na nazwisko Wanglorz i na 
    załączoną poniżej fotografię.   | 
  
  
    | 
     
       | 
  
  
    |   | 
    
     Fotografia ta na odwrocie 
    nosiła datę 28 sierpnia 1932 (stempel zakładu fotograficznego). 
    Jeden z Panów na zdjęciu 
    jest niezwykle podobny do mego kolegi ze szkoły podstawowej – Janka 
    Wanglorza. Pan ze zdjęcia jest zapewne synem Pana Franciszka Wanglorza, po 
    którym zostało szereg ciekawych dokumentów w mych zbiorach. 
    Najbardziej jednak zdziwiły 
    mnie pewne fragmenty zdjęcia, a mianowicie widoczna konstrukcja mostu 
    kolejowego oraz piaszczysta plaża na brzegu Odry (od strony Rogów). 
    Za grupą ludzi widoczną na zdjęciu można rozpoznać dawne budowle Fabryki 
    Papieru i Celulozy. Myślę, że to zdjęcie ma niezwykłą wartość dokumentalną i 
    cieszę się, że mogę Wam je udostępnić.  
     
    A tak wygląda ten most w dniu dzisiejszym.  | 
  
  
    | 
     
      
    (zdjęcie autora) 
      
    Zdjęcie z dnia 18 kwietnia 2006 
    Po prawej stronie na słupie widoczna jest tablica określająca czas zmiany 
    konstrukcji mostu.  
    Oto ona. 
       | 
  
  
    | 
     
                                                                                                                                                      
    Joachim Filusz  
    Artykuł został zamieszczony w Gazecie Lokalnej z błędnym opisem zdjęć 
    (Gazeta Lokalna - 8 luty 2006  6/(344))  |