Odra

port

powódź


kanały:

- kłodnicki

- gliwicki

 

dawniej dzisiaj
Kanał Kłodnicki w starej fotografii.
001.jpg
Konie ciągnące barkę kanałem Kłodnickim

002.jpg
Barka na kanale Kłodnickim.

003.jpg
Śluza nr 2 na kanale Kłodnickim w Kłodnicy.

004.jpg
Konie ciągnące barkę kanałem Kłodnickim pomiędzy śluzami nr 2 i 3.

019.jpg
Pozostałości śluzy nr 1 na kanale Kłodnickim w Porcie (widok z 1960 roku).


Wycieczka na śluzie nr 1 na kanale Kłodnickim

023.jpg
Barka na kanale Kłodnickim.


Portal wypływu Królewskiej Sztolni Dziedzicznej w Zabrzu
- początek kanału Kłodnickiego wg. fot. z lat 20. XX w.
ze zbiorów berlińskiego Muzeum Techniki (portal rozebrany w latach 50. XX w.)



W roku 1806 w samym centrum miasta między ul. Dworcową a ul. Zwycięstwa
znalazł swe miejsce duży port śródlądowy o wielkim znaczeniu gospodarczym.
Doprowadzona tu w roku 1897 linia kolei wąskotorowej wspomogła znacznie jego działanie.
Znajdowały się tu olbrzymie hale magazynowe, warsztaty naprawcze,
a przede wszystkim duża bocznica kolejowa,
obok której zwykle piętrzyły się usypane kopce węgla, piasku i żwiru.



18 śluz pozwalało pokonać różnicę wysokości 49 metrów między Gliwicami a Koźlem.
Kilka pierwszych śluz w kierunku Koźla było murowanych, a pozostałe – drewniane.
Początkowo komory śluz posiadały długość 35 m, szerokość 4 m i 0,9 m głębokości,
potem zwiększano i długość komór, i ich głębokość, by móc obsługiwać ciężkie barki 60 tonowe.
Śluza w Czerwionce.


Holownik „Klodnitz”


W roku 1937 zorganizowano na kanale pokaz dużych modeli statków.
Niektóre miały długość 15 m i mogli się po nich poruszać marynarze.
Wiele z nich miało swoje silniki nadające modelom znaczne prędkości.



Kanał Kłodnicki w okolicach SWławięcic

W opracowaniu wykorzystano częściowo zdjęcia i materiały ze strony
http://www.gliwiczanie.pl/Reportaz/kanal_klodnicki/kanal/kanal_klodnicki.htm