
Odra
port
powódź
kanały:
- kłodnicki
- gliwicki
|
|
Kanał Kłodnicki
w starej fotografii. |

Konie ciągnące barkę kanałem
Kłodnickim

Barka na
kanale Kłodnickim.

Śluza nr 2
na kanale Kłodnickim w Kłodnicy.

Konie ciągnące
barkę kanałem Kłodnickim pomiędzy śluzami nr 2 i 3.

Pozostałości
śluzy nr 1 na kanale Kłodnickim w Porcie
(widok
z 1960 roku).

Wycieczka na śluzie nr 1 na kanale Kłodnickim

Barka na
kanale Kłodnickim.

Portal wypływu Królewskiej Sztolni Dziedzicznej w
Zabrzu
- początek kanału Kłodnickiego wg. fot. z lat 20. XX w.
ze zbiorów berlińskiego Muzeum Techniki (portal rozebrany w latach
50. XX w.)

W roku 1806 w samym centrum miasta między ul. Dworcową
a ul. Zwycięstwa
znalazł swe miejsce duży port śródlądowy o wielkim znaczeniu
gospodarczym.
Doprowadzona tu w roku 1897 linia kolei wąskotorowej wspomogła
znacznie jego działanie.
Znajdowały się tu olbrzymie hale magazynowe, warsztaty naprawcze,
a przede wszystkim duża bocznica kolejowa,
obok której zwykle piętrzyły się usypane kopce węgla, piasku i
żwiru.

18 śluz pozwalało pokonać różnicę wysokości 49 metrów
między Gliwicami a Koźlem.
Kilka pierwszych śluz w kierunku Koźla było murowanych, a
pozostałe – drewniane.
Początkowo komory śluz posiadały długość 35 m, szerokość 4 m i 0,9
m głębokości,
potem zwiększano i długość komór, i ich głębokość, by móc
obsługiwać ciężkie barki 60 tonowe.
Śluza w Czerwionce.

Holownik „Klodnitz”

W roku 1937 zorganizowano na kanale pokaz dużych
modeli statków.
Niektóre miały długość 15 m i mogli się po nich poruszać
marynarze.
Wiele z nich miało swoje silniki nadające modelom znaczne
prędkości.

Kanał Kłodnicki w okolicach SWławięcic
W opracowaniu wykorzystano częściowo zdjęcia i materiały ze
strony
http://www.gliwiczanie.pl/Reportaz/kanal_klodnicki/kanal/kanal_klodnicki.htm
|
|