Dr
Alfons Rataj
Życie religijne i kulturalne mieszkańców
Kędzierzyna
do 1945 roku.
1. Wprowadzenie
- Przed 1945 rokiem Kędzierzyn administracyjne
obejmował trzy, wcześniej samodzielne osady, mianowicie: Kędzierzyn l -
najstarszą historycznie dzielnicę , Kędzierzyn II - do 1902r. noszącą nazwę
Pogorzelec oraz Kędzierzyn III - do 1933r noszącą nazwę Kuźniczka. Nazwy
tych dzielnic w 1934 r. po decyzji ówczesnych niemieckich władz administracyjnych zmienione
zostały odpowiednio na Heydebreck I, II i III. W latach czterdziestych wraz
z budową zakładów IG Farbenindustrie powstała kolejna dzielnica o nazwie
Heydebreck - Sud (Kędzierzyn -Południe). Po przejęciu w 1945
r. Śląska Opolskiego przez władze polskie
i przystąpieniu do rozbudowy byłych zakładów chemicznych
- w kierunku produkcji nawozów azotowych,
dzielnica ta nazwana została Kędzierzyn - Azoty.
- Pierwsza historycznie udokumentowana
wzmianka o osadzie Kędzierzyn pochodzi z zapisu lokacyjnego dokonanego w
Koźlu w 1283 r. W dokumencie tym zapisano, iż Petrus, wójt
- z Jemielnicy ( Hemmilwitz ) i jego
wuj Jakub sprzedali książęcemu kapłanowi Bogusławowi i jego bratu Wencko
3 łany ziemi w Kandersino, wraz z młynem nad rzeką Kłodnicą. Książę kozielsko - bytomski
Kazimierz II zwolnił przyszłych osadników na
okres 10 lat od płacenia podatków, wykonywania powinności służbowych i uwolnił
ich od sądownictwa panów, a zobowiązał do odpowiedzialności przed samym
księciem.
- O osadzie Kandersino i jej mieszkańcach dowiadujemy się
również z kroniki archiprezbriteriańskiej
Raciborza z 1416 r. , w której znajduje się wzmianka. iż dziekan kolegiaty
raciborskiej 1/2 kopy czeskich groszy w swoich przychodach otrzymuje z Kandersino.
W metryce kupieckiej z 1523 r. pojawia się nazwisko Wenzla von Reiswitz
z Kandrzin. Z metryki tej wynika, iż zakupił on majątek
- o nazwie Silberkopf koło Raciborza.
Nazwiska rodu von Reiswitz, wyniesionego w
1653 r. do godności baronów, pojawiają się w dokumentach aż do 1751 r. w
którym to roku Kędzierzyn miał być w posiadaniu tej rodziny Ród von Reiswitz
był prawdopodobnie wyznania protestanckiego
- i według jednego z przekazów drewniany kościółek w Kędzierzynie miał być
wybudowany właśnie przez protestancką rodzinę von Reiswitz.
- O osadzie Pogorzelec do końca XVIII
wieku brak udokumentowanych informacji historycznych. Dopiero w czasie wojny
prusko - francuskiej w 1807 r. pojawiły się informacje o tej osadzie z których
wynikałoby jej większe znaczenie niż samego Kędzierzyna. Historyczna wzmianka
o samodzielnym majątku Kuźniczka pochodzi z 1567 r. W tym to roku baron
Johann Wilhelm von Oppersdorf zezwolił swojemu koniuszemu Baltazarowi Tauerowi von Wilkimg na wybudowanie posiadłości
wolnej od pańszczyzny.
- Wymienione trzy osady wchodzące
w obecnym stuleciu w skład jednej gminy
na przestrzeni ubiegłego czasu zmieniały wielokrotnie swoich właścicieli.
Należy jednak zaznaczyć , iż pod względem przynależności wyznaniowej katolicy
osady Kędzierzyn i Pogorzelec do czasu wybudowania kościoła parafialnego
w Kędzierzynie należeli do parafii w Starym Koźlu, natomiast osady Kuźniczka
do parafii w Sławięcicach.
- W XIX w. nastąpił wzrost ilości
mieszkańców wyznania ewangelickiego. Do końca XIX w. należeli oni do zboru
w Kotlarni, następnie do czasu wybudowania kościoła w 1903 r. w Kędzierzynie
do zboru w Koźlu.
- Nie wiadomo dokładnie ile osób pochodzenia
żydowskiego mieszkało w Kędzierzynie. Pewne natomiast jest, iż właściciel
młyna na Pogorzelcu przed 1933 r. był pochodzenia żydowskiego.
- W 1930 r. przy obecnej ulicy Matejki,
naprzeciwko byłego kina "Marzanna" wybudowany został przez Heimanna,
z pochodzenia żyda, modny budynek z dużą ilością sklepów na parterze; był to pierwszy na owe
czasy dom towarowy w Kędzierzynie.
- Liczba mieszkańców Kędzierzyna wraz
z Pogorzelcem wg Weczerka wzrastała w poszczególnych latach w następująco:
1783 |
166 osób w tym 3 ewangelików |
1825/1845 |
356 osób w tym 9 ewangelików
|
1885 |
1225 |
1905 |
3074 |
1912 |
3600 |
1939 |
6331 |
Dla porównania w latach 1845 i 1939 w Kędzierzynie znajdowała się następująca
ilość budynków mieszkalnych:
|
1845r |
1939r. |
W Kędzierzynie |
42 (łącznie z Pogorzelcem) |
216 |
Na Pogorzelcu |
|
150 |
Na Kuźniczce |
23 |
41 |
razem |
65 |
407 |
2. Życie religijne
ewangelików w Kędzierzynie
- 31 października 1517 r. Martin Luter
ogłosił na drzwiach kościoła w Wittenbergii słynne 95 tez. To wydarzenie dało początek reformacji
w kościele katolickim. Już w 1518 r. nauki Lutra docierają do Polski, ale
w 1520 r. Zygmunt I Stary wydaje w Toruniu edykt zakazujący rozpowszechniania
pism
- i nauk Lutra. Za panowania Zygmunta
Augusta ruch reformatorski w Polsce przeżywał swój największy rozwój. Ośrodki
luteranizmu powstały na Śląsku, w Wielkopolsce i na Mazurach
- Kościół ewangelicki stanowi Jednotę,
która podzielona jest na diecezje Najmniejszą zaś jednostką administracyjną
jest parafia, którą kieruje pastor proboszcz wraz z radą parafialną.
- Pierwsze potwierdzone wzmianki o istnieniu w Kędzierzynie diaspory
- zboru ewangelików pochodzą z lat 1878/79. Ilość ewangelików była w owym
czasie oczywiście niewielka. Z uwagi na utworzony w 1750 r, nowy podział
administracyjny, osada Kędzierzyn została włączona do obwodu Sławięcice
i tym sposobem ewangelicy kędzierzyńscy zostali przyłączeni do istniejącej
już parafii ewangelickiej
- w Kotłami - miejscowości oddalonej
jednak od Kędzierzyna o 19 km . Kotlarnia już w XVII w. była znanym ośrodkiem
hutniczym. Tutaj to hrabia Jakob Heinrich von Flemming sprowadził z Saksonii
fachowców i w wykarczowanym lesie uruchomił hutę mosiądzu oraz walcownię.
W uznaniu zasług wymienionego specjalisty w 1722 r. miejscowości tej nadano
nazwę Jakobswalde. W 1775 r. Fryderyk Wielki wydał pozwolenie na wybudowanie w tejże miejscowości drewnianego
kościółka dla przybyłych osadników. Jednakże już w 1811 r. koniecznym stała
się rozbiórka kościółka ze względu na jego niebezpieczny stan budowlany.
Jednak już w 1816 r. po półtorarocznej budowie poświęcony został nowy, murowany kościół. Kościół ten
spełnia swoją posługę do dnia dzisiejszego, lecz po 1945r. jako kościół
katolicki p.w. św. Maksymiliana Kolbe.
- Konfirmacja w kościele ewangelickim
jest obrzędem religijnym, w którym młodzież w wieku 13-16 lat po uprzednim
egzaminie składa publiczne wyznanie wiary i zostaje oficjalnie przyjęta
do społeczności wiernych Dzieci rodziców wyznania ewangelickiego z Kędzierzyna
musiały zatem raz w tygodniu przebywać długą i niebezpieczną drogę przez
las, aby dotrzeć do Kotlarni na naukę przygotowującą do konfirmacji.
Obowiązkiem przyszłego nowożeńca było zatroszczenie się o powóz weselny
lub nawet zwykłą furmankę na ślub kościelny. W okresie przynależności ewangelików
do zboru
- w Kotlarni, w Kędzierzynie nie odprawiano
nabożeństw. Zmarłych chowano na istniejącym cmentarzu
przy katolickim drewnianym kościółku, natomiast już od 1900 r. na nowo otwartym
cmentarzu ewangelickim w pobliżu katolickiego obok poświęconego w 1902 r.
kościoła katolickiego p.w. św. Mikołaja.
- Wraz z przyłączeniem kędzierzyńskich
ewangelików pod koniec XIX. wieku do zboru w Koźlu zaszły w ich życiu religijnym
istotne zmiany. Od tego czasu co miesiąc odprawiane były 3 nabożeństwa
- w specjalnie przeznaczonej do tej
uroczystości sali w hotelu Proske.
- Punktem zwrotnym w życiu religijnym wzrastającej liczby ewangelików,
która na przełomie XIX i XX. wieku wynosiła już 300 osób, było uzyskanie
od władz administracyjnych pozwolenia na budowę kościoła ewangelickiego
w Kędzierzynie na skrzyżowaniu ulic: dzisiejszej Grunwaldzkiej
- i Głowackiego. Działkę pod budowę
kościoła przekazał zborowi ewangelików Książę von Hohenlohe Oehringen. Wiele
datków i ofiar na budowę kościoła zebranych zostało wśród miejscowych wyznawców.
- Uroczyste poświęcenie kościoła nastąpiło
w dniu 6 lipca 1903 r., a więc po 9 - ciu miesiącach od poświęcenia kościoła
katolickiego, w obecności Generalnego Superintendenta Nemitza z Wrocławia.
Do 1934 r. kościół był kościołem filialnym parafii w Koźlu, natomiast od
1 kwietnia 1934 r. już samodzielną parafią z własnym
pastorem.
- W dniu 31 października 1926 r. nastąpiło
uroczyste poświęcenie dzwonu na wieży kościelnej. Wydarzenie to miało uroczysty
charakter. Na placu Szkoły nr 1 zebrali się ewangelicy z Kędzierzyna oraz
zaproszeni goście i w procesji przemaszerowali do kościoła, gdzie po nabożeństwie
dokonano aktu poświęcenia dzwonu.
- Do 1927 r. zbór ewangelicki nie
posiadał własnego budynku probostwa, dopiero kiedy w 1927 r. Urząd Gminy
Kędzierzyn przeniósł się ze starego budynku przy ulicy Głowackiego do nowo
wybudowanego ratusza na tzw.“zielonej polanie" - obecnie Plac Wolności,
radni gminy przekazali tenże budynek do użyłkowania jako probostwo kościoła
ewangelickiego. Duszpasterzami do 1945 r. w kościele ewangelickim byli pastorzy
: Johannes Meyer, Buschow, Gunther, Rauchenfeld, a przed 1945 r. do czasu uchodźstwa
do Niemiec pastor Hosse. W styczniu 1945 r. liczba ewangelików wynosiła
401. Kantorem i organistą w kościele od 1 kwietnia 1900 r. aż do uchodźctwa
w styczniu 1945 r. był Georg Leichter, który był również kierownikiem szkoły
podstawowej dla ewangelików.
- Ha podstawie ustnych przekazów mieszkańców
Kędzierzyna przerwy lekcyjne w szkole dla dzieci wyznania katolickiego i
ewangelickiego były wyznaczone na oddzielną godzinę tak , aby na podwórku
szkolnym nie dochodziło do dziecięcych walk wyznaniowych. W latach trzydziestych
remiza strażacka przy probostwie została zaadoptowana na pomieszczenie w
którym zorganizowano ognisko dziecięce a także odbywały się tam spotkania
kulturalno - religijne dla młodzieży i dorosłych.
- W ostatnich dniach stycznia 1945
r. przed wkroczeniem wojsk radzieckich do Kędzierzyna, uszkodzeniu w wyniku
ataku artyleryjskiego uległa wieża kościelna. Natomiast już po wkroczeniu
wojsk radzieckich, kościół został zdewastowany i zbezczeszczony.
- Po zakończeniu wojny w maju 1945 r. liczba ewangelików
w Kędzierzynie zmalała do 200 a w wyniku kolejnych wysiedleń stopniowo się
zmniejszała. Opiekę nad kościołem w latach po 1945 r. objął pastor Alfred
Hauptman z kościoła p.w. Pokoju w Zabrzu. Pierwsze nabożeństwo po wojnie odbyło się 27 czerwca 1948 r.
Z braku funduszy na konieczne prace remontowe w kościele, koniecznym stało
się jego zamknięcie a nabożeństwa odprawiano w salce na strychu budynku
probostwa bowiem budynek ten został po 1945r. zajęty przez władze państwowe. Dzięki ofiarności garstki ewangelików
- z Kędzierzyna, a także rodzin mieszkających
w Niemczech uczuciowo związanych z parafią ewangelicką możliwe było wykonanie
w kościele prac remontowych i jego ponowne uroczyste otwarcie w dniu 22
listopada 1995 r. Nabożeństwo uhonorowane było obecnością
biskupa Rudolfa Pastuchy, proboszcza z parafii katolickiej p.w. św. Mikołaja
Manfreda Kokotta, a także przedstawicieli władz miasta Kędzierzyna - Koźla.
- W 1912 r. przy obecnej ulicy Grunwaldzkiej 43 wybudowano
kilkupiętrowy dom, na parterze którego miał siedzibę związek zajmujący się
walką z alkoholizmem. Członkami tego związku o nazwie "Blaukreuzler"
byli ewangelicy. Celem ich działania była opieka nad rodzinami alkoholów.
-
- 3. Życie religijne katolików
-
- 3. 1. Kościółek drewniany.
- Z przeszłością Kędzierzyna w sposób
nierozerwalny łączy się historia działalności na jego terenie kościoła katolickiego.
Od czasu wybudowania pierwszych kościołów na Górnym Śląsku, Kandrzin
- i Pogorzelec zostały włączone do
parafii w Starym Koźlu, zaś majątek Kuźniczka do Sławięcic.
- O początkach pierwszego kościoła
w Kędzierzynie nie istnieją jednoznaczne udokumentowane dane. Jest natomiast
kilka różniących się przekazów o początkach powstania drewnianego kościółka.
Bezsprzecznym faktem jest, iż do 1913r. na terenie obecnego
IV peronu kędzierzyńskiego dworca PKP znajdował się kościółek ciosany w
drewnie Według jednego z przekazów , który utrzymywał się w lokalnej społeczności
kościółek ten miał być zbudowany przez mieszkańców pod koniec wojny trzydziestoletniej w XVII wieku
z okazji misji prowadzonych przez księży zakonnych. Natomiast
- z informacji podanych przez Zakrzewskiego
a opracowanych na podstawie przeglądu kroniki parafialnej w Starym Koźlu
wynika, iż drewniany kościółek p.w. św. Nepomucena w Starym Koźlu miał zostać
w II połowie XVII wieku rozebrany i przewieziony na chłopskich furmankach
ze Starego Koźla do Kędzierzyna. Jako obiekt sakralny dla mieszkańców Kędzierzyna.
- A. Nowa k w artykule w gazecie "Schlesiche Volkszeitung"
z 1902 r. podaje, iż drewniany kościółek w Kędzierzynie
został ufundowany przez osiadłą tutaj protestancką rodzinę szlachecką von
Reiswitz. O powyższym fakcie informuje protokół powizytacyjny kościółka
z 1697 r. Kolejny protokół
- z 1713 r. podaje, iż kościółek służył najpierw wspólnocie protestanckiej,
dopiero nieco później przypadł katolikom i od lat dwudziestych XVIII. wieku
zaczęto w nim odprawiać nabożeństwa katolickie
- Z zapisu w księdze inwentaryzacyjnej
Archiprezbiteriatu gościeńcińskiego z 1731 r. wynika, iż kościółek w Kędzierzynie
poświęcony został św. Krzysztofowi. Natomiast z informacji z około
- 1600 r. pojawia się jako patron
św. Mikołaj. Udokumentowane wzmianki o drewnianym kościółku pochodzą z około
1800 roku. W czasie oblężenia twierdzy kozielskiej w okresie od 4 lutego do
- 9 lipca 1807 r. wojska francuskie
wraz z wojskami bawarskimi i wittenberskimi zajmowały obszar Kędzierzyna
i Pogorzelca. W tym stosunkowo krótkim czasie oblężenia Koźla, kościółek
uległ poważnej dewastacja i zniszczeniu. Wszystkie łatwopalne elementy oraz ołtarz zostały
przez wojska francusko - bawarskie użyte do rozpalania ognisk. Piszczałki
organowe oraz dzwon wykorzystano do przetopu na kule armatnie. Wnętrze kościółka
przeznaczono na oborę dla koni oraz magazyn. Po zawartym
w lipcu 1807 r. pokoju w Tylży i wycofaniu się
ze Śląska wojsk francuskich kościółek przez długi czas pozostawał w opłakanym
stanie i wydawało się, iż zostanie on z uwagi na brak środków finansowych
na jego renowację rozebrany. Dzięki usilnym staraniom ówczesnych, niezbyt przecież zamożnych, mieszkańców
Kędzierzyna i interwencjom zarówno w paraffi macierzystej
- w Starym Koźlu, jak i u archiprezbitera
w Ujeździe i Urzędzie d/s Wyznań w Opolu, możliwym stało się odbudowanie
kościółka i doprowadzenie go do właściwego stanu. Koszt renowacji kościółka
wyniósł na ówczesne czasy 502 talary reńskie. Według Knie'a kościółek w
l połowie XIX. wieku służył jako kaplica mszalna, w której tylko dwa razy
w roku odprawiane były msze, w trzecią niedzielę października oraz 6 grudnia to jest w dniu św. Mikołaja.
- Od połowy XIX. wieku w pobliżu kościółka
szybko rozrastał się węzeł kolejowy. Wzrastała liczba mieszkańców, a zatem
i ich potrzeby religijne. Mieszkańcy zwracali się z prośbami do proboszcza
- w Starym Koźlu o częstsze odprawianie
mszy w Kędzierzynie. Petycje kierowane były do archiprezbiteriatu w Ujeździe,
a nawet do archibiskubstwa we Wrocławiu. Wreszcie w dniu 2 maja 1692 r.
wysłana została petycja podpisana przez 112 mieszkańców oraz ówczesnego
naczelnika gminy Proske do kardynała Koppa w sprawie utworzenia w Kędzierzynie
kuracji. Skutkiem tej gorącej i energicznej prośby było założenie w dniu
11 kwietnia 1893 r. przez kardynała Koppa kuracji
- z własnym proboszczem - kuratusem
podległym proboszczowi w Starym Koźlu. Metryka
- o utworzeniu kuracji została zatwierdzona
w dniu 16 października 1893 r. przez królewskiego prezydenta prowincji opolskiej
Ludwiga von Ritter Glasewald. Od tego czasu w kościółku regularnie odbywały
się msze oraz nauka religii dla dzieci. Pod koniec XIX. wieku drewniany kościółek był już zbyt
mały dla coraz liczniejszej liczby wiernych z Kędzierzyna. Zaś zagrożeniem
dla kościółka stawała się jego lokalizacja w pobliżu stale rozrastającego
się węzła kolejowego. Coraz częstsze przejazdy pociągów narażały go na wstrząsy, a iskry wydobywające się z kominów
parowozów powodowały zagrożenie pożarowe. Niewiele pomagało zabezpieczenie
kościółka gliną.
- W 1902 r. po 9 latach intensywnych
starań, interwencji oraz gromadzenia funduszy konsekrowany został w Kędzierzynie
nowy, murowany kościół p.w. św. Mikołaja. Od tego momentu kościółek drewniany
ze względu na jego ciasnotę i niebezpieczeństwo pożarowe został całkowicie
wyłączony
- z odprawiania w nim nabożeństw.
Zamknięcie zabytkowego kościółka oraz brak opieki i konserwacji groziły całkowitej jego ruinie. Próby
ratowania kościółka podejmowane przez władze administracyjne okazywały się
bezskuteczne.
- W sprawozdaniu komisji ochrony zabytków
z lat 1907 i 1908 ówczesny konserwator prowincji śląskiej L. Burgemeister
proponował przeniesienie kościółka na nowopowstały cmentarz katolicki,
- W kolejnym jednak sprawozdaniu z
lat 1911 i 1912 znajduje się wzmianka o projekcie przeniesienia kościółka
do Wrocławia, a okazją ku temu stała się przygotowywana we Wrocławiu Wystawa
Sztuki Cmentarnej w ramach wielkiej Wystawy Stulecia
przewidywanej w 1913 r. w Parku Szczytnickim (Scheitniger Park). Pomyślne
przeprowadzenie całego przedsięwzięcia, rozebranie kościółka, jego transport
do Wrocławia i rekonstrukcja na miejscu możliwa była dzięki subwencji pieniężnej
- dr Weikerta w wysokości 3000 marek,
a także subwencji ze strony państwa, prowincji oraz gminy kędzierzyńskiej.
Rozbiórką kościółka i jego odbudową kierował wrocławski architekt Theo Effenberg,
a miasto Wrocław przyjęło opiekę nad kędzierzyńską budowlą. Odnowienia
wnętrza, witraży i sprzętów podjęła się Królewska Akademia Sztuki i Rzemiosła
we Wrocławiu.
- Istniejący we Wrocławiu do dzisiaj
kędzierzyński kościółek został odbudowany przy użyciu starych elementów
drewnianego budulca z których niewielka tytko ilość została wymieniona na
nowe. Kościółek o kubaturze 510m3 wysokości 7,5 m i powierzchni zabytkowej 120 m2 można jeszcze dzisiaj zwiedzać we Wrocławiu,
- Od 1970 r. Wrocławski Park Kultury
i Wypoczynku przejął opiekę i nadzór nad tym obiektem
- i organizuje w nim okolicznościowe
wystawy.
-
- 3. 2. Kościół katolicki p.w.
Św. Mikołaja.
- Od czasu utworzenia w 1893r w Kędzierzynie
Kuracji pracujący w niej księża przy ogromnym poparciu i zaangażowaniu miejscowych
wiernych czynili wysiłki w celu zbudowania nowego kościoła. Pierwszym karatem
został ksiądz Roman Ruchel, następnym ksiądz August Kaul a od 1897 r. ksiądz
Maksymilian Wontropka. Dzięki jego ogromnej operatywności w gromadzeniu
funduszy na budowę nowego kościoła zarówno wśród własnych parafian jak i w wielu innych parafiach śląskich możliwe
było przystąpienie do realizacji projektu budowy kościoła. Projekt architektoniczny
kościoła
- i probostwa został opracowany przez
architekta Schneidera z Opola a 22 kwietnia 1901 r. został on zatwierdzony
przez kardynała Georga
Koppa. Koszt budowy kościoła wraz z probostwem wyceniono na 110 000 marek,
przy czym na budowę kościoła kardynał Kopp przyznał gminie 40 000 marek
z kasy archibiskupstwa.
- W dniu 15 lipca 1901 r. ksiądz Wontropka
w obecności przedstawicieli Rady Parafialnej i Urzędu Gminy dokonał pierwszego
pchnięcia szpadlem pod budowę kościoła, zaś 25 sierpnia 1901 r.
- w obecności archiprezbitera księdza
Dziadka z Ujazdu i dwunastu duchownych z okolicznych parafii nastąpiło uroczyste
położenie i poświęcenie kamienia węgielnego zgodnie z liturgicznym
obrządkiem. Do kamienia węgielnego włożona została szklana tuleja z metryką
o historii drewnianego kościółka, powstaniu obecnej parafii, ze spisem darów
oraz po egzemplarzu miejscowych gazet "Schlesiche Volkszeitung
" i "Coseler Stadblatt" oraz "Oberschlesiche
Volkszeitung". Wykonanie prac murarskich powierzono mistrzowi
Karlowi Bless, prace stolarskie wykonane zostały przez Limprechta
- z Głogowa. Figura św. Mikołaja -
patrona kościoła była darem proboszcza Pflegera z Raciborza - Ostróg. Konieczne
prace artystyczne przy ołtarzu głównym i dwóch bocznych wykonali bracia
Franz i Josef Mrosek z Raciborza. Organy zakupiono w znanej firmie Rieger
z Kmowa (Jagerndorf); trzy dzwony o wadze 560 kg , 264,5 kg i 156,5 kg dostarczyła firma UIrich
z Laucha. Płaskorzeźby drewniane przedstawiające sceny z drogi krzyżowej
były dziełem artysty Riffesera z St. Ulrich.
- Konsekracja kościoła nastąpiła 19
października 1902 r. w obecności księdza kardynała Koppa. Ksiądz kardynał
przybył do Kędzierzyna wieczorem 18 października. Na dworcu powitali go
: prezbiter ksiądz Dziadek z Ujazdu, wiele osobistości z dworu księcia von
Hohenlohe, przedstawiciele starostwa i urzędu gminy a także ogromna ilość
wiernych. W galowym powozie kardynał przebył drogę na probostwo eskortowany przez liczny
tłum. Następnego dnia 19 października o godzinie 7.00 rano odprawiona została
uroczysta msza i konsekracja kościoła.
- W 1903 r. parafia - kuracja została
podniesiona do rangi samodzielnej parafii a od 12 marca 1903 r. ksiądz Wontropka
został mianowany jej pierwszym proboszczem. W marcu 1916 r. w uznaniu swoich
zasług, ksiądz Wontropka został mianowany przez kardynała na archiprezbitera
archiprezbiteriatu Koźle, natomiast w 1925 r. na radcę duchownego. Z inicjatywy
proboszcza Wontropki zbudowano przy parafii
św. Mikołaja dom młodzieży i w 1929 r. nastąpiło jego poświęcenie.
- Stowarzyszenia katolickie miały
w osobie księdza Wontropki wielkiego sprzymierzeńca. To właśnie proboszcz
Wontropka założył wiele stowarzyszeń katolickich, a mianowicie Katolicki
Związek Młodzieży i Mężczyzn, Katolickie Stowarzyszenie Kobiet, Stowarzyszenie
Muzyczne " Cacilia " oraz Katolickie Posłannictwo Kolejarskie.
Do 1928 r. ksiądz Wontropka pełnił posługę duszpasterską samodzielnie bez
pomocy księży wikarych.
Dopiero w 1928 r. w związku z rozwojem parafii
- i ukończeniem przez księdza Wontropki
60 lat, na jego prośbę przydzielony mu został do pomocy ksiądz wikary.
- Aby uhonorować szeroką działalność
religijną i społeczną księdza Wontropki, został on z okazji swojej 60 rocznicy
urodzin odznaczony Orderem Czerwonego Orła IV Klasy, Krzyżem Zasługi
- i Orderem Śląskiego Orła.
- W październiku 1937 r. w wieku 70
lat ksiądz Wontropka przeszedł na emeryturę i przeniósł się
- w rodzinne strony do Szczawna Zdroju
(Salzbrunn), tam też wygłaszał nadal kazania niedzielne.
- W grudniu 1938 r. przyjechał po
raz ostatni do Kędzierzyna, aby uczestniczyć w święcie odpustowym. W drodze
powrotnej we Wrocławiu 12 grudnia 1938 r. zmarł na zawał serca. Zgodnie
- z swoim życzeniem został pochowany
na cmentarzu parafialnym obok kościoła św. Mikołaja w dniu 16 grudnia 1938
r.
- Kolejnym proboszczem parafii św.
Mikołaja został ksiądz Georg Wotzka, uroczyście przyjęty do parafii dnia
16 września 1937 r. Dzięki staraniom księdza Wotzki już w
- pierwszym okresie jego pracy duszpasterskiej
zastał zamówiony nowy ołtarz główny. Dotychczasowy ołtarz wykonany z drewna
z biegiem lal uległ niszczeniu przez czerw drzewny. Koniecznym zatem, stała
się jego wymiana bądź rekonstrukcja. Nowy ołtarz główny został wykonany
przez pracownię artystyczną Ericha Adolfa z Wrocławia. Artysta wykonał ołtarz
z kutymi w mosiądzu i posrebrzanymi płaskorzeźbami, a nowe tabernakulum
wykonane zostano z mosiądzu i pozłacane. Z mosiądzu
- i posrebrzana została również wykonana nowa figura patrona kościoła św. Mikołaja,
która nadal znajduje się w kościele. Koszty wykonania nowego ołtarza, tabernakulum
i figury św. Mikołaja wyniosły 10 714 RM (Reichsmark). Pieniądze na ten
cel udało się księdzu Wotzce zebrać z kolekt
- w latach 1938 i 1939 w wysokości
6077 RM, kolęd duszpasterskich i dobrowolnych darów
- w wysokości 1766 RM, natomiast pozostała
część kwoty została uzupełniona z kościelnej kasy podatkowej.
- Już w czasie wojny ksiądz proboszcz
Wotzka czynił dalsze starania w celu upiększenia kościoła,
- a mianowicie zamierzał zastąpić
dwa boczne, ulegające niszczeniu, drewniane ołtarze przy prezbiterium dużymi
obrazami z mozaiki.. Powyższe obrazy zostały zamówione w pracowni artystycznej
w Monachium w cenie 24 000 RM. Nie udało mu się jednak sprowadzić, mozaik do Kędzierzyna przed 1945
r. z powodu działań wojennych. Dopiero w latach 50-tych, a wiec już po śmierci
księdza Wotzki, sprowadzono wymienione mozaiki z R.F.N. do Polski. Zostały
one ułożone
- i sklejone z poszczególnych elementów
mozaiki przez siostry zakonne Mozaika po prawej
stronie prezbiterium przedstawia św. Józefa z Jezusem, zaś po lewej Madonnę
z dzieciątkiem. Mozaiki te znajdują się nadal w kościele św. Mikołaja.
- Ksiądz Wotzka pozostał w Kędzierzynie
do 1945 r. lecz po zajęciu Kędzierzyna przez wojska radzieckie został razem
z miejscowymi siostrami zakonnymi wysiedlony do Sławięcic. Do swojej parafii
mógł powrócić w czasie świat wielkanocnych jako proboszcz pozostał w niej
do 1946 r. Zmarł w 1949 r. po ciężkiej chorobie i wielu doznanych upokorzeniach. W 1945 r. do parafii
przybyli księża ze Zgromadzenia Misjonarzy Oblatów Najświętszej i Niepokalanej
Panny Marii, ojcowie Grzesik, Machoń i inni. Po śmierci proboszcza Wotzki
parafia była już pod duszpasterską opieką ojców oblatów.
- Do 1928 r. posługę duszpasterską pełnił w parafii
tylko proboszcz, w pierwszych latach istnienia kościoła odprawiana była
tylko jedna msza w niedzielę, w kolejnych latach już dwie msze.
- Na prośbę księdza Wontropki od 1928
r. do parafii kierowani byli również księża wikarzy. Od tego czasu w niedziele
odprawiane były trzy msze. Do 1936 r. główna msza niedzielna - Suma odprawiana
była na przemian w jednym tygodniu po niemiecku, w następnym po polsku.
W kolejnych latach zakazano wykonywania pieśni w języku polskim. wikarych w
kościele św. Mikołaja do 1945r pełnili posługę następujący księża :
- Pietruschka, Schwirta, Buhl, Porwit,
Frach, Małysek, Kalnik i Kubica. W aktach kościelnych parafii prowadzona
była ewidencja życia religijnego parafian. Poniżej podano przykładowe dane
za okres 1913 - 1918:
Lata |
1913 |
1914 |
1915 |
1916 |
1917 |
1918 |
Liczba małżeństw
katolickich |
14 |
3 |
3 |
2 |
3 |
5 |
Liczba małżeństw
mieszanych |
1 |
1 |
- |
1 |
- |
- |
Liczba urodzin
dzieci z małżeństw katolickich |
121 |
|
|
|
|
|
Liczba urodzin dzieci z małżeństw mieszanych |
5 |
|
|
|
|
|
Liczba urodzin dzieci samotnych matek wyznania
katolickiego |
2 |
|
|
|
|
|
Liczba poległych
w l wojnie światowej |
|
|
|
|
|
Łącznie 87 |
- W gminie Kuźniczka zbudowana została
kaplica ku czci św. Antoniego, nie jest jednak znany rok jej budowy. Do
1945 r. w kaplicy odprawiano uroczyste nabożeństwa w dniu św. Antoniego,
a także
- w dniu Bożego Ciała. W uroczystościach
tych brał zawsze udział chór kościelny "Cacilia".
- 3. 3. Klasztory.
- Ważną posługę w życiu religijnym
lokalnej społeczności spełniają również domy klasztorne.
- W pozornie niewielkiej na przełomie
XIX, i XX. wieku gminie Kędzierzyn, znanej jednak już szeroko
- z racji znajdującego się tutaj ważnego
węzła kolejowego, prowadziły swoją działalność służebną Siostry Służebniczki MMP. Do 1908
r. prowadziły w wynajętych salach hotelu "Violka" zajęcia dla
dzieci w wieku przedszkolnym oraz naukę robót ręcznych dla dziewcząt. Działalność
ta była przyjmowana pozytywnie przez mieszkańców
- Za zgodą i poparciem kardynała Georga
Koppa powstał w 1908 r. na parceli przy obecnej ulicy Grunwaldzkiej i Dr
Judyma dom klasztorny Fundacji św. Jadwigi. Uroczyste otwarcie domu klasztornego
nastąpiło 20 sierpnia 1908 r. Od tego czasu siostry zakonne prowadziły w
tymże domu przedszkole
dla dzieci oraz naukę prac ręcznych i domowych dla dziewcząt. W klasztorze
znajdował ssę również oddział dentystyczny z dwoma krzesłami stomatologicznymi,
a usługi dentystyczne fachowo wykonywały siostry zakonne.
- W związku ze wzrostem zapotrzebowania
w latach 20-tych obecnego stulecia na usługi w zakresie przedszkola oraz
nauki gospodarstwa domowego, Kongregacja sióstr zakonnych N.M.P. poczyniła
starania w powyższym kierunku. Dyrekcja Dominium księcia von Hohenlohe przyznała
parcelę
- o powierzchni 1,75 morgi
przy obecnej ulicy Kozielskiej i zleciła wybudowanie prywatnej szkoły gospodarstwa
domowego pod zarządem sióstr zakonnych. Nadzór nad wykonawstwem klasztoru
- i szkoły zlecono generalnej przełożonej
Kongregacji Sióstr Adelheidzie Brendel. Urzędowe zezwolenie na budowę Domu pod nazwą., Dom
Immaculata" (Immaculata - niepokalane poczęcie) pochodzi
- z 21 września 1927 r. Budowę ukończono
w czerwcu 1929 r., w dniu 2 lipca 1929 r. nastąpiło uroczyste otwarcie Domu
w obecności burmistrza Hermanna Kretschmera i proboszcza
Maxymiliana Wontropki.
- Pierwszą przełożoną Domu i kierowniczką
szkoły była Gerharda Schubert. Nauczanie prac ręcznych prowadziły dyplomowane
siostry Elwira Osadnik, Adjuta Kania i Ruthilde Karau. Przedszkole prowadziła
siostra Solana Marzec, Nauka w szkole ,,Immaculata" trwała trzy lata
lecz tylko do 1938 r. W tymże roku ze względu na zapowiedź wstrzymania dofinansowywania
szkoły przez sponsora - dyrekcję kolei państwowych , co wiązało się ze wzrostem
odpłatności za naukę, nauczanie w szkole zostało skrócone
do jednego roku.
- Do szkoły uczęszczało przeciętnie
100 - 120 uczennic, a do przedszkola 50 - 60 dzieci. W czerwcu 1939 r. zarządzanie
Domu objęła siostra Ruthilde Karau, natomiast szkołą zarządzała nadal Gerharda
Schubert.
- W okresie wojennym 1933 - 1945 niektóre
pokoje w klasztorze zostały zajęte przez wojsko, a także działający w Kędzierzynie
urząd pomiarowy. W 1944 r. w okresie nalotów bombowych na zakłady przemysłowe
IG Farbenindustrie Dom ,,Immaculata" uległ częściowemu zniszczeniu,
które jednak zostało szybko odbudowane. Pod koniec grudnia 1944 r. na skutek
coraz częstszych nalotów bombowych i działań wojennych działalność w szkole
została zawieszona. W styczniu 1945 r. przed zbliżającym się frontem wojsk
radzieckich ewakuowano ludność cywilną Kędzierzyna, jednak
siostrom zakonnym jak i miejscowym księżom pozwolono pozostać na miejscu.
- Po wkroczeniu wojsk radzieckich
do Kędzierzyna siostry zakonne musiały opuścić klasztor i zostały najpierw
skierowane do Sławięcic, a po 3 tygodniach do Rudzińca, gdzie zatrudniono
je przy praniu, prasowaniu i cerowaniu odzieży wojskowej. Dopiero przed
świętami Wielkanocnymi 1945 r. siostry mogły powrócić do Kędzierzyna, ponieważ
jednak Dom Klasztorny "Immaculata" został przeznaczony na wojskowy szpital
polowy czasowo musiały one przebywać w Domu Fundacji św, Jadwigi przy obecnej
ulicy Dr Judyma. Po przejęciu Kędzierzyna przez władze polskie w połowie
1945 r. w Domu Klasztornym nie prowadzono już nauczania gospodarstwa domowego.
W dalszych latach z inicjatywy Towarzystwa
"Caritas" " w Domu Klasztornym został otwarty żłobek dla
matek pracujących.
-
- 4. Cmentarze i pomniki.
- Zwyczajem chrześcijan był pochówek
zmarłych na ogół w miejscach obok parafialnych kościołów czy też kościółków.
Zatem zmarłych z Kędzierzyna do czasu zbudowania w XVII wieku drewnianego
kościółka chowano na cmentarzu przy parafialnym kościele w Starym Koźlu,
natomiast z majątku Kuźniczka na cmentarzu w Sławięcicach.
- Pierwszy cmentarz w Kędzierzynie
zlokalizowany został obok zbudowanego w XVII wieku drewnianego kościółka
w okolicy obecnego IV peronu dworca kolejowego naprzeciw zabudowań Miejskiego
Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
- Cmentarz spełniał swoją rolę do
czasu otwarcia w 1900 r. dwóch oddzielonych od siebie cmentarzy : katolickiego
i ewangelickiego na wschód od placu budowy kościoła św. Mikołaja. Uprzednia
lokalizacja cmentarza w pobliżu drewnianego kościółka okazała się niekorzystna
ze względu na rozszerzający się od połowy XIX wieku coraz bardziej ruch
kolejowy oraz przewidywane podwyższenie torowiska
pod budowę mostu podziemnego.
- W 1900 r. kiedy to nie został jeszcze
wybudowany nowy kościół poświęcono już cmentarz katolicki
- i rozpoczęto pochówek zmarłych na
tym terenie. W tym samym roku został również oddany do użytku mniejszy ewangelicki
cmentarz o powierzeń 0,12 ha.
- Z okresu wojny prusko - francuskiej
istniał do lat trzydziestych, przy wylocie obecnej ulicy Piotra Skargi w
dzielnicy Pogorzelec cmentarz wojskowy, na którym pochowani byli polegli
żołnierze armii bawarskiej w czasie oblężenia twierdzy kozielskiej w 1807
r. Cmentarz ten z braku należytej troski
- z biegiem lat uległ zaniedbaniu.
Do dzisiaj na miejscu byłego cmentarza znajduje się tyto bezimienny krzyż.
- Zwyczajem mieszkańców Kędzierzyna
było wystawianie drewnianych tablic z nazwiskami poległych na wojnie parafian.
Tablice takie znajdowały się w kościołach katolickim i ewangelickim, a także
- w kaplicy św. Antoniego na Kuźniczce.
Do dzisiaj zachowała się jedynie jedna taka tablica w kościele ewangelickim.
- Dla upamiętnienia poległych z gminy Kędzierzyn w I
wojnie światowej odsłonięto 2 września 1926 r. pomnik wzniesiony z inicjatywy
miejscowego związku wojackiego
- (Kriegerverein). Pomnik zlokalizowano
na skwerze na którym obecnie znajduje się Dom Towarowy "Chemik".
Uroczystości odsłonięcia dokonano w obecności księcia von Hohenlohe-Oehringen
ze Sławięcic. Na cokole znajdowała się metalowa rzeźba klęczącego żołnierza
w płaszczu i hełmie stalowym na opuszczonej głowie. W ręce spoczywającej
na sarkofagu żołnierz trzymał złamany miecz.
Na cokole umieszczony był napis z nazwiskami poległych. Rzeźbę pomnika zniszczono
- w 1945 r., natomiast cokół przetrwał
do lat 50 - tych.
- Na skraju lasu na północ od osady
Kuźniczka wzniesiony został pomnik na mogile poległych
- w 1921 r. w Kędzierzynie żołnierzy
"Selbschutz" i "Freikorp". Była to półkoliście zwieńczona
kamienna płyta z orłem oraz wypisanymi nazwiskami spoczywających w tej mogile.
Również i ten obelisk po 1945 r. został zniszczony.
-
- 5. Życie kulturalne.
- Życie kulturalne mieszkańców Kędzierzyna
do połowy XIX. wieku ograniczało się przede wszystkim do zaspakajania potrzeb
życiowych oraz religijnych. Można przypuszczać, iż życie kulturalne rozwijano
się tylko w kręgu rodzinnym i polegano na przekazywaniu legend, opowiadań
i bajek, Takie spotkania odbywały się prawdopodobnie
w zaciszu domowym przy kawie, winie lub piwie. Dopiero w II połowie XIX
wieku rozwój przemysłu na Górnym Śląsku oraz powstanie w Kędzierzynie ważnego
węzła kolejowego, spowodował również coraz szybszy rozwój życia
kulturalnego.
-
- 5.1. Hotele i restauracje.
- Już w połowie XIX wieku w miejscu
gdzie obecnie znajduje się Bank Przemysłowo -Handlowy znajdował się zajazd
- gospoda o nazwie "Die Atte Rate" (Stary Szczur). Była to typowa
oberża, na zewnątrz której znajdowały się stanowiska i koryta dla koni.
Wewnątrz prawdopodobne znajdowały się pokoje gościnne. Właścicielem tegoż
zajazdu był najprawdopodobniej przodek z rodu Proske.
- W następnych latach potomkowie rodziny
Proske wybudowali w pobliżu obecnego dworca P.K.P, murowany hotel o nazwie "Efben Proske"
w którym to wnętrzu na ścianie wisiał obraz przedstawiający stary zajazd.
Hotel ten zostat w latach sześćdziesiątych z uwagi na problemy komunikacyjne
w Kędzierzynie przeznaczony do rozbiórki. Hotel Proske wyposażony był w dużą salę ze sceną oraz posiadał
ogród rekreacyjny. Przed otwarciem starego kina w Kędzierzynie,
- w hotelu wyświetlane były okresowo
filmy oraz organizowano amatorskie przedstawienia teatralne.
- Na Kuźniczce znajdował się hotel
z restauracją i ogrodem o nazwie "Buckdich". Również i tam występowały
amatorskie grupy teatralne. W hotelu była też kręgielnia i prowadził swoją
działalność sportową klub o nazwie "Kegelldub - Gut Holz" (Dobre
Drzewo). Kierownikiem klubu był L. Golly, w latach 1929 - 33 naczelnik gminy Kuźniczka. Ponadto w Kędzierzynie istniał
hotel "Violka".
- W latach 1926 - 1934 w okresie kryzysu
gospodarczego władze gminy zatrudniły miejscowych bezrobotnych przy pracach
związanych z wykonaniem parku gminnego, który to istnieje do dzisiejszego
dnia. Przy wykonaniu parku wycięto stare sosny. ułożono alejki wzdłuż których
posadzono krzewy i ustawiono ławki. Jazda rowerem była w tym miejscu zabroniona.
- Około 1930 r. otwarte zostało przy
ulicy Matejki pierwsze kino, w którym w ustalonych dniach tygodnia wyświetlano
filmy. Uprzednio filmy można było oglądać tylko w niedziele w sali hotelu
Proske.
- W Kędzierzynie znajdowało się wiele
innych restauracji, winiarni i kawiarni o kulturalnej obsłudze jak np. "Weinquelle
- Tenscher", "Felsenkeller" czy kawiarnia "Lippok".
Jako ciekawostkę można również przytoczyć legendę związaną z zamkiem "Das
versunkene Schloss" (Zatopiony Zamek), który miał się znajdować przy
polnej drodze z Kędzierzyna do Lenartowic. Według tej legendy
- w zamku miały miejsce rozpustne
i gorszące praktyki, aż pewnego dnia zamek miał
zapaść się pod ziemię, a po nim pozostał jedynie staw z wystającym kominem
-
- 5. 2. Czytelnictwo.
- Pod koniec XIX wieku w Kędzierzynie
dostępne były liczne gazety i czasopisma. Było to możliwe
- z uwagi na status jaki posiadała
gmina, a mianowicie węzłowego punktu komunikacyjnego i pocztowego. Zwyczajem
stało się zamawianie prasy na poczcie, a listonosz roznosił ją do abonamenta;
oczywistym jednak jest, iż czytelnictwo nie było tak szeroko rozpowszechnione
jak
- w czasach obecnych. Najstarszą
codzienną gazetą na Górnym Śląsku, czytaną również
- w Kędzierzynie, była "Der Oberschlesiche
Wanderer" (Górnośląski Wędrownik), cena tej gazety
- w latach dwudziestych wynosiła 15
Pf. Codzienną miejscową gazetą była "Coseler Stadtblatt" (Gazeta Kozielska).
Z periodyków w powiecie kozielskim bardzo znanym i poczytnym był kalendarz
- rocznik "Coseler Heimatkalender" (Kozielski Kalendarz Regionalny).
W roczniku tym oprócz kalendarium zawarte były informacje i historyjki z
regionu kozielskiego, a
także informacje reklamowe z Kędzierzyna. Z prasy katolickiej dla dorosłych
znany był tygodnik "Sonntagsblatt" (Dziennik Niedzielny). Misjonarze
wydawali dla dorosłych miesięcznik "Stadt Gottes" (Miasto Boże).
Dla dzieci i młodzieży dostępny był tygodnik "Jesus Knabe"
(Jezus dzieckiem). Przy klasztorze Fundacji św. Jadwigi czynna była ogólnodostępna
biblioteka publiczna, w której można było wypożyczać książki.
-
- 5. 3. Chóry i orkiestry.
- Amatorski ruch muzyczny rozwijać
się bardzo prężnie w niewielkim przecież Kędzierzynie. Co prawda nie było
w tej miejscowości żadnego profesjonalnego teatru czy klubu muzycznego to
jednak ilość chórów i orkiestr amatorskich była naprawdę znaczna.
- Nauczyciel muzyki Józef Kubina ze
Szkoły nr 1 prowadził chór męski o nazwie "Gruss Gott" (Szczęść
Boże), również kolejarze mieli swój własny chór 'Betriebsgesangverein"
(Chór Związkowy), natomiast przy parafii kościelnej działał chór żeńsko
- męski "Cacilien Chor", który brał udział we wszystkich ważniejszych
uroczystościach kościelnych.
- Od 1934 r. Kędzierzyn posiadał swój
własny hymn "Heydebreck Lied", którego autorem tekstu
- i kompozytorem był Józef Kubina.
Ze zrozumiałych względów, autor w II zwrotce wprowadził akcent pochlebiający
politycznie dla uśpienia czujności ówczesnych władz.
- Przy związku zawodowym kolejarzy
działała wieloosobowa orkiestra, której dyrygentem był kapelmistrz Glombik.
W czasie uroczystości organizowanych z okazji świąt państwowych i ważniejszych
wydarzeń lokalnych wymienione wyżej zespoły wielokrotnie prezentowały swój
kunszt.
- 3 września 1929 r. odbył się w sali
hotelu Proske wielki koncert muzyczny. Przedstawiono w nim zarówno utwory
muzyczne jak i piosenki. Oprócz chórów miejscowych w koncercie wzięli udział:
zespół muzyki kameralnej z Pyskowic, sopranistka Angela Schymiczek z Gliwic,
baryton Nemnan
- z Opola oraz orkiestra smyczkowa.
Koncert prowadził nauczyciel muzyki Josef Kubina.
-
- 5. 4. Sport
- Stale rozbudowywujący się węzeł
kolejowy w niewielkiej gminie Kędzierzyn spowodował również rozwój i upowszechnienie
sportu wśród mieszkańców. Zarówno w Koźlu u jak i Kędzierzynie już pod koniec
XIX wieku popularne było kolarstwo. Przy dzisiejszej ulicy Towarowej wybudowano
na początku obecnego stulecia boisko sportowe Klubu Sportowego Kolejarzy
(Reichsbahnsportverein Rasensport). Na boisku rozgrywane były mecze piłki
nożnej z udziałem drużyn nawet z odległych
- Miejscowości. W 1933 r. wybudowane
zostało przy drodze do osady Kuźniczka kolejne boisko sportowe z 400 m bieżnią
żużlową, tak aby umożliwić organizowanie zawodów kolarskich. Gmina Kuźniczka
posiadała silną drużynę piłki ręcznej, która brała udział w rozgrywkach
w klasie międzypowiatowej. Istniała również żeńska drużyna piłki ręcznej,
w której grały aż 3 siostry Kutsche. Na bieżni żużlowej
odbywały się często zawody kolarskie, w których brali udział bracia Leppich
- i Burger z Raciborza, a ich umiejętności
wywoływały wielki aplauz publiczności.
- Klub Sportowy Kolejarzy posiadał
własną halę sportową w zaadoptowanej do tego celu pierwotnie hali dworca
towarowego. W hali do dyspozycji znajdował się komplet urządzeń gimnastycznych,
trenowali tam lekkoatleci i gimnastycy osiągając później wysokie wyniki
sportowe na zawodach.
- Około 1930 r. zbudowane zostało
na zachodniej stronie torowiska kolejowego za tartakiem "Hohenlohe"
przy skrzyżowaniu Kanału Kłodnickiego i Starej Kłodnicy naturalne kąpielisko.
Poprzez ustawienie sztucznej zapory możliwe stało się utrzymanie stałego
poziomu wody w zamkniętym basenie. Na terenie kąpieliska były przebieralnie: indywidualna i zbiorowa, zaś
nad bezpieczeństwem użytkowników kąpieliska czuwał wykwalifikowany ratownik.
Atrakcją kąpieliska była trampolina.
- W czasie powodzi jaka nawiedziła
Kędzierzyn w 1940 r. kąpielisko uległo zniszczeniu i nie zostało już doprowadzone
do ponownego użytku. Zimą 1930 r. na tzw. stawie "Salingera" znajdującym
się za tartakiem, otwarte zostało publiczne lodowisko wraz z kioskiem z
gorącymi napojami.
-
- 6. Postacie z życia kulturalnego i religijnego
Kędzierzyna.
- Spośród wielu ludzi, którzy przysłużyli
się gminie Kędzierzyn z okresu przed 1945 r. należałoby poświęcić szczególną
uwagę kilku osobom które w znaczący sposób związane są z przeszłością tego
miasta.
- W 1904 r. w Kędzierzynie urodził
się Gerhart Baron, tutaj uczęszczał do Szkoły nr 1 do 1911 r. kiedy to jego
ojca przeniesiono do pracy w Zabrzu. Od 1918 r. wykonywał różne zawody,
równocześnie jednak zajmował się liryką. Egzamin maturalny zdał dopiero
w 1941 r. Jest autorem wielu wierszy
- o ziemi górnośląskiej i jej mieszkańcach
w tym i o Kędzierzynie.
- W latach 1928 - 76 otrzymał wiele
nagród i odznaczeń w dziedzinie liryki. W 1964 r. prezydent Austrii nadał
mu tytuł profesora Gerhat Baron zmarł 7 marca 1974 r. w Linzu w Austrii
- 4 lipca 1862 r. w majątku Kuźniczka
urodziła się Ammanda Sommerfeld. Już w 1864 r. jej rodzina przeprowadziła
się do Wrocławia. Ammanda zajmowana się poezją a jej wiersze to wyraz wielkiego
uczucia do Górnego Śląska. W 1924 r. w Kędzierzynie urodził się Norbert
Kachel, tutaj też ukończył szkołę. Po zakończeniu wojny w 1945 r. pozostał w R.F.N. i tam przyjął
śluby kapłańskie. Dzięki jego wsparciu i pomocy możliwe było sprowadzenie
i wystawienie obrazów mozaikowych w kościele św. Mikołaja po wojnie w okresie
szczególnie trudnym w stosunkach polsko - niemieckich.
- W Kędzierzynie urodził się także:
Gerhard Samberger - autor książki o Kędzierzynie, Josef Cebulla
- i Georg Leichter których wspomnienia
o przeszłości Kędzierzyna wzbogacały regionalne czasopisma. W 1927 r. urodziła
się w Kędzierzynie Maria Wielhner Cziep. 0d wielu lat pisze artykuły i wiersze
drukowane w czasopiśmie "Unser Oberschlesien" a nawiązujące do
codziennego życia
- w Kędzierzynie przed 1945 r.
-
|