 |
Pocztówka ukazująca
stację kolejową w Kędzierzynie z napisem przystanek Koźle.
Taką nazwę stacja ta nosiła od 21istopada 1845r do 1876
roku kiedy to uruchomiono linię
kolejową z Kamieńca Ząbkowickiego do Kędzierzyna.
|
 |
Pocztówka ukazująca
stację kolejową w Kędzierzynie z napisem Stacja Kedzierzyn. |
 |
Pocztówka ukazująca
stację kolejową w Kędzierzynie.
Z lewej widoczny drewniany Kościółek p.w. Św Krzysztofa -
od 1913 roku przeniesiony
do Wrocławia, z prawej widoczne zabudowania starego dworca.
Jeśli dworzec ten nie został ukończony w czasie
oddania do użytku wymienionych linii
kolejowych to musiało to nastąpić wkrótce potem. Wiadomo
bowiem, iż w dniu 21 września 1848
przedstawiciele urzędów z Raciborza, oczekiwali na dworcu w
Kędzierzynie na przybycie
z centralnych Niemiec zwłok zamordowanego księcia Feliksa
von Lichnowsky,
deputowanego do Zgromadzenia Narodowego we Frankfurcie nad
Menem.
|
 |
Zakończenie
budowy dworca nastąpiło po około dwu i półrocznych
pracach a jego otwarcie
miało miejsce l kwietnia 1915 r. Widoczne prace przy
zadaszeniu peronów.
|
 |
Aby
poprawić bezpieczeństwo przejazdu na trasie Kandrzin -
Pogorzelec i dojazdu do dworca
wybudowano w latach 1880 - 1890 w odległości 250 m. od
stacji kolejowej nad torami wiadukt
o konstrukcji stalowej. Po
oddaniu do użytku nowego wiaduktu w dniu 1 maja 1915 r
stary wiadukt nie był używany a po roku 1920 został
całkowicie zdemontowany.
|
 |
Dorożki
stanowiły jeden z środków transportu pasażerów z okolicy
na dworzec kolejowy.
W głębi widoczny budynek starego dworca. |
 |
Jeszcze
jedno ujęcie starego dworca. |
 |
W
dalszych latach w 1912 r w
celu uzyskania dogodniejszego przejazdu z Kędzierzyna
do Koźla zaprojektowany został przepust drogowy prowadzący
pod torami kolejowymi ,
a także nowy dworzec kolejowy poza obrębem torów. Na fotce
widoczny jeszcze po lewej
stronie stary dworzec.
|
 |
Dojazd
oraz dojście do dworca zarówno od strony obecnej Alei Jana
Pawła II i ulicy Kozielskiej
odbywały się poprzez tory ; prowadziła tamtędy ślepa
uliczka pomiędzy torami z kierunku
Gliwice i Racibórz do placu przed dworcem.
|
 |
Widok
na budynek dworcowy. Był on ważnym obiektem Kędzierzyna. |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Holl
budynku dworcowego. |
 |
 |
Holl
budynku dworcowego. |
 |
Widok
dworca kolejowego z 1922 roku. |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |